Annons

Annons

Glutenfri nyttig blåbärsglass

Jag är verkligen ett glassmonster och skulle gärna äta glass varje dag, särskilt på sommaren. Det som hämmar mig är att glass inte precis är det nyttigaste man kan äta på grund av sockerinnehållet. Därför provade jag att göra glass utan tillsatt socker och det blev ju faktiskt jättegott! Dessutom är glassen både gluten- och laktosfri. Så nu kan jag utan problem äta glass varje dag hela sommaren!

Det här receptet innehåller blåbär men det går lika bra att använda andra frysta bär som jordgubbar, lingon eller hallon. Ta det som du tycker är gott och testa!

Glutenfri nyttig blåbärsglass

Glutenfri nyttig blåbärsglass (1 stor portion eller 2 mindre)
1 banan (100 g utan skal)
75 g (ca 1 1/2 dl) frysta blåbär
1 krm vaniljpulver (går bra att utesluta)

  1. Skiva bananen och lägg bananskivorna i frysen en stund, ca 30 minuter.
  2. Mixa bananskivorna med frysta blåbär och vaniljpulver. Mixa inte längre än nödvändigt, då smälter glassen snabbare.

Servera direkt.

Annons

De fina dessertskålarna från Iittala finns att köpa hos Året Runt. Med rabattkod ”ANNELI” får du 10% rabatt på ett helt köp!

Glutenfri nyttig glass

Tips på andra glutenfria glassrecept:
Glutenfri kolaglass med jordnötssmör
Glutenfri jordgubbscheesecake
Glutenfri glass med valnötter och choklad
Glutenfri citroncheesecake


Kommentera

 


Annons


Annons

Laddar